søndag 24. april 2016

SCOPH sessions



Under EuRegMe deltar Miriam på møtene til folkehelsekomiteen, Standing Committee on Public Health (SCOPH). Her diskuterer vi grunnleggende ting som: Hva er folkehelse? Hva er sosiale helsedeterminanter? Hva inngår i et helsesystem? Vi har også snakket om hvordan man kan evaluere prosjekter og andre aktiviteter man driver med i lokallagene på en effektiv måte. Det er både viktig og spennende å se hva slags påvirkning arbeidet vårt har!

I tillegg til at vi tar opp litt mer grunnleggende tema blir vi av og til også litt filosofiske. Vi har for eksempel utforsket ulike måter å se virkeligheten på, og hvordan dette påvirker hvordan vi tenker og handler. Vi så på dette i et folkehelseperspektiv, og selv om diskusjonene av og til ble vanskelig å følge med på, fordi det ble så abstrakt og komplekst, var det veldig gode diskusjoner! Folk er så innmari flinke og engasjerte, og kommer med mange gode argumenter og ofte et kritisk blikk på ulike tema. Selv om det av og til er vanskelig å sette ord på hva man har fått ut av et spesifikt møte er det innmari inspirerende og lærerikt å delta på SCOPH. Man blir motivert av de andres engasjement, deler på erfaringer og ideer og lærer av hverandre! Vi har alle litt forskjellig bakgrunn og erfaringer fra ulike land og kulturer, men det er gøy å se hvor mye som er likt også.

I tillegg til møter i komiteer deltar vi også på ulike «trainings». Her har jeg lært om viktigheten av forebyggende helsearbeid, vi har diskutert den mentale helsa til medisinstudenter – hvorfor den er sånn den er og hvordan den kan bedres –, og jeg har lært hvordan jeg bedre kan håndtere tiden min slik at jeg får tid til alt jeg har lyst til å gjøre.
 
Det å være på EuRegMe er en utrolig unik, spennende og lærerik opplevelse. Man møter så mange engasjerte mennesker, og dette engasjementet smitter lett over på meg selv! Vil anbefale hver og en av dere å delta på dette selv en gang :)

Hvis du vil vite mer om hva vi har drevet med på EuRegMe kan du følge oss på instagram og se bilder fra møtet: nmfsentralt

- Miriam :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar