torsdag 28. april 2016

SCORP Sessions

På EuRegMe i Thessaloniki deltok Nina på Standing Committee on Human Rights and Peace (SCORP) som gav henne ett forsterket innblikk i de utallige bruddene på menneskerettighetene som skjer i verden i dag presentert av inviterte forelesere fra blant annet Leger Uten Grenser. Vi tok for oss viktige dagsaktuelle temaer som Human Trafficking, The Turkey European Agreement, Medical Ethics og mange fler. Vi jobbet i små grupper og diskuterte problemer og løsninger for temaene på en effektiv og inkluderende måte. Flere av deltakerne kom med vettuge meninger styrket av både forskning og erfaring.
Man føler seg som en del av noe større enn seg selv og sitt land når man er med i SCORP sessions, og er man heldig får man venner for livet.

I tillegg til SCORP sessions deltok Nina på en standing committee session med SCORA (Standing Committee on Reproductive Health and Aids) hvor vi diskuterte hvordan man tar opp sensitive temaer på en god måte. Vi fikk muligheten til å vise hvordan man bør håndtere situasjonen bra og hva som skjer hvis man gjør det galt gjennom gruppearbeid og rollespill. Dette var en lærerik opplevelse som gav et lite innblikk i det viktige arbeidet til Scora.
Under theme event som i år var Preventive Medisin, så deltok Nina sammen med Miriam på Preventive Medicine med fokus på legetime og vaksiner hvor vi fikk oppleve ulikheter i helsesystemene til de forskjellige landene. Vi snakket i dypet om trinnene i preventiv helse spesielt sett i lyset av en "check up". I tillegg fikk vi litt tid til å diskutere vaksiner og hvordan vi kan hindre bilulykker.

Under soft skills traning session lærte jeg hvilken ledertype jeg er og hvilke midler jeg kan bruke for å motivere meg selv og andre både i profesjonell sammenheng og sosialt.
Under joint session valgte jeg tortur i helsevesenet. Her lærte vi taktikker for å kunne snakke med ofre av tortur og  hvordan oppdage at noen er under eller har opplevd tortur ved en fysisk og psykisk sjekk. I tillegg var vi en del av et simulation game hvor min rolle var Amnesty International. Jeg kjente på frustrasjonen av at ingen lyttet til meg eller åpnet sine dører for oss, så vi kunne rette lyset på ulovlige hendelser og hjelpe ofrene.

Dette er min andre EuRegMe opplevelse og definitivt ikke den siste. Alle der ute som brenner for global helse og ønsker og motiveres og inspireres til å utføre viktig og gøy arbeid, få venner for livet og tilgangen til sofaer verden over kan og bør søke på EuRegMe neste år eller GA neste mars i Montenegro!

- Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar