søndag 7. august 2016

Katastrofemedisin på GA

 Før GA arrangeres preGA, hvor man kan delta på en workshop som varer i tre dager. Under forrige preGA på Malta deltok jeg på en workshop om katastrofemedisin, og har siden det involvert meg litt i arbeidet rundt denne workshopen. Dette gjorde at jeg fikk være med på å arrangere katastrofemedisin-workshopen under preGAet i Mexico. Det var veldig spennende, men samtidig litt skummelt siden jeg ikke har gjort noe lignende før.

I løpet av den første dagen lærte studentene hva katastrofemedisin innebærer, samt START triage. På dag nummer to holdt jeg to foredrag. Det første var sammen med SCORP-director, svenske Hana. Vi snakket om etikk, og lærte studentene hvordan man ser på etikk fra et medisinsk ståsted og i en katastrofe situasjon. Senere på dagen holdt jeg et foredrag sammen med en annen svensk jente, Moa, og vi snakket om hva som skjer når helsevesenet utsettes for angrep. Først viste vi en film kalt ”Healthcare in danger: The human cost” laget av Den internasjonale røde kors komiteen, deretter diskuterte vi filmen og hvordan ulike deler av helsevesenet kan bli angrepet, direkte eller indirekte, på grunn av krig og ustabilitet.

Tilslutt hadde vi en øvelse hvor studentene fikk teste ut det de hadde lært om triage dagen før. Deltagere fra en annen workshop stilte opp som frivillige, og spilte offer for en ulykke. Lokalt ambulansepersonell stilte også frivillig opp og fraktet pasientene fra ulykkesstedet til et tenkt sykehus lenger oppe i bakken.

Den siste dagen holdt jeg mitt første foredrag alene, det handlet om bevissthet rundt katastrofer i samfunnet. Det var både gøy og lærerikt å holde foredrag alene, men jeg merket godt hvor betryggende det er å være to stykker sammen. Man vet aldri hvordan publikum reagerer på dem man sier, og da er det alltid greit å være flere slik at man kan hjelpe- og utfylle hverandre.

Katastrofemedisin går under SCORP i IFMSA. Under den første dagen på GA skulle workshopen presenteres i SCORP session slik at man fikk skapt interesse for katastrofemedisin, samt informert deltagerne om hva som hadde foregått under preGA. Jeg skulle holde presentasjonen sammen med Anna, også hun fra Sverige. Presentasjonen gikk kjempe bra, og jeg tror vi klarte å skape en stor interesse for workshopen.

Det at jeg fikk lov til å være med å holde foredrag og arrangere workshops gjorde dette GAet mye mer krevende enn det forrige jeg deltok på. Samtidig følte jeg at jeg ble mye sikrere på meg selv og lærte veldig mye. Selv om jeg var veldig nervøs før jeg reiste til Mexico er jeg veldig glad for at jeg takket ja til å være så involvert, det var definitivt verdt det. Nå håper jeg at jeg kan fortsette å være involvert i fremtiden, og selvfølgelig at så mange som mulig deltar på katastrofemedisin workshopen på fremtidige møter i IFMSA.

- Katja Eliassen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar