torsdag 4. august 2016

Mitt første møte med GA

Sammen med de erfarne IFMSA-erne Helene, Torunn, Vilde, Tonje, Katja, Kate og Rasmus, deltar jeg i disse dager på min aller første General Assembly (GA) i IFMSA.

IFMSA kort for the International Federation of Medical Students Associations, og er en føderasjon som samler 127 medisinstudentforeninger fra 119 land. Generalforsamlingene finner sted to ganger i året, i mars og august, og dette møtet er lagt til Puebla i Mexico.

Det har vært travle dager siden vi kom, og her kan du lese litt om hvordan jeg har opplevd det og hva jeg har deltatt i hittil.

Ettersom jeg jobber med global helse og folkehelse hjemme i Norge, deltar jeg i Standing Committee of Public Health (SCOPH), altså «komiteen for folkehelse» . Sammen med engasjerte medisinstudenter fra hele verden har jeg lært mer om faktorer som påvirker helsen vår, hvordan man skal tilnærme seg samarbeidspartnere og hvordan utvikle og drive prosjekter.

Vi har også diskutert hva som er de store truslene innenfor folkehelse og global helse, og hvordan vi som medisinstudenter kan jobbe for å bedre situasjonen i våre egne land, og hvordan vi kan samarbeide på tvers av land og kontinenter for å gi verden en bedre fremtid. Bl.a. har jeg deltatt i diskusjoner rundt hvordan vi kan hindre spredning av infeksjonssykdommer, som f.eks. tuberkulose. Her fikk jeg dele egne erfaringer fra MedHum, og fikk nye innspill fra land hvor de har en annen tilnærming til forebyggende medisin. Samlet har vi i IFMSA en utrolig sterk stemme, og hvis vi bruker den på rett måte kan vi virkelig klare å utrette fantastiske ting; det har jeg sett mange eksempler på her i Mexico.

Under SCOPH fair hadde vi muligheten til å dele erfaringer fra folkehelse og global helse fra prosjekter i våre respektive land. Det er utrolig inspirerende å se alle aktivitetene som foregår rundt om i verden og hvor mange enkeltindivider vi når ut til. Prosjekter inkluderer alt fra «after school activities» for barn på Grenada og studentdrevne klinikker for hjertekarsykdom i Panama, til basal undervisning om kroppen for barneskoler i Danmark. Her er det absolutt mange ideer man kan ta med seg hjem til Nmf!

Vi er nå halvveis i årets augustmøte i IFMSA, og jeg har hatt det utrolig gøy, lært kjempemasse og fått nye venner fra hele verden. Jeg kan ikke annet enn å glede meg til resten!

- Hannah Skjellet Granerud


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar